ISO certificering
Meer dan 1,2 miljoen bedrijven wereldwijd zijn ISO 9001 en/of ISO 14001 gecertificeerd!
Dat is niet voor niets!
Steeds meer opdrachtgevers willen bij voorkeur zaken doen met ISO gecertificeerde leveranciers en/ of eisen certificering.
Regelmatig komt het voor dat niet-gecertificeerde bedrijven uitgesloten worden bij aanbestedingen of leverancier selecties.
ISO kwaliteitsnormen zijn ontwikkeld om u te helpen uw bedrijf goed te beheren, te leiden en de prestaties continu te evalueren en te optimaliseren. Wanneer een bedrijf ISO gecertificeerd is wil dat zeggen dat er voor 100% aan alle eisen welke een norm stelt voldaan is. Een onafhankelijke externe organisatie, de certificatie-instelling, heeft dit uit onderzoek (certificatie-audit) geconcludeerd en het ISO certificaat toegekend.
Algemene voordelen van ISO certificering
- ISO certificering helpt om de processen die er toe doen te identificeren en te optimaliseren. Hierdoor krijgt het management een hulpmiddel ter beschikking om de organisatie te sturen.
- Processen en structuren worden voor de gehele organisatie duidelijk, waaronder communicatiestructuren, taken en verantwoordelijkheden. Betrokkenheid van de medewerkers kan hierdoor vergroot worden, wat bevorderlijk kan zijn voor de werksfeer, werkdruk en ziekteverzuim.
- Verhoging van efficiency, wat kan resulteren in kostenbesparingen.
- Problemen kunnen tijdig gesignaleerd en geïdentificeerd worden, waardoor actie ondernomen kan worden om fouten in de toekomst te voorkomen.
- Klant en klanttevredenheid staat centraal; klanttevredenheid kan geoptimaliseerd worden.
- ISO certificering levert een positief bedrijfsimago op, zowel nationaal als internationaal, wat resulteert in een voorsprong op de concurrentie.
ISO certificaat garantie voor succes?
Het beschikken van een ISO certificaat is uiteraard geen garantie voor succes. ISO certificering is een krachtig instrument, een hulpmiddel om een organisatie te optimaliseren en te verbeteren. Het is uiteraard aan de organisatie zelf om dit instrument te gebruiken en te benutten.
U kunt er wel vanuit gaan dat een organisatie die beschikt over een ISO certificaat voldoet aan de normeisen, zoals getoetst door haar Certificatie Instelling.
ISO 9001 - Algemeen kwaliteitsmanagementsysteem
ISO 9001 bevat eisen voor een kwaliteitsmanagementsysteem waarmee u uw klanttevredenheid verhoogt. ISO 9001 wordt door interne en externe partijen (zoals certificatie-instellingen) gebruikt om te beoordelen of de organisatie in staat is te voldoen aan eisen van klanten, wet- en regelgeving en de eigen eisen van de organisatie.
De ISO 9001 norm is sinds zijn ontstaan verder ontwikkeld. ISO 9001:2008 is de meest recente norm. Deze is, op enkele verduidelijkende aanpassingen na een verbeterde aansluiting op de ISO 14001 milieunorm.
ISO 14001 - Kwaliteitsmanagementsysteem voor milieubeheer
ISO 14001 is een norm op het gebied van milieu. Deze norm geeft de eisen weer voor een milieumanagementsysteem. Bedrijven hebben zo een handvat om op systematische wijze de milieuaspecten als gevolg van hun activiteiten en producten te identificeren, te beheersen en waar mogelijk te verminderen.
U kunt rekenen op een vermindering van de milieubelasting, kostenbesparing en imagobevordering.
Deze norm kan door zowel interne als externe partijen worden gebruikt.